Svojpomocná skupina – Ako vyťažiť maximum

Svojpomocná skupina – Ako vyťažiť maximum

Svojpomocná skupina – Ako vyťažiť maximum

Svojpomocné skupiny majú dokázateľne pozitívne výsledky. Môžu však mať aj negatívne dopady na účastníkov? Ak áno, za akých okolností? Ako zo svojpomocnej skupiny vyťažiť maximum?

V prieskume medzi ľuďmi s poruchou plynulosti reči, ktorý sme robili (sekcia Aké terapie ste už absolvovali a aká je Vaša spokojnosť s nimi?) ma zaujal jeden komentár: „2x som bola u logopedicky, kde som sa stretla s podobnymi balbutikmi, resp este s horsimi stavmi ako som ja a odvtedy sa mi to zhorsilo.. nastastie uz rok pracujem v kolektive a tym sa mi to opat zlepsilo“.

Potenciálne neželané výsledky v svojpomocných skupinách

Svojpomocné skupiny sú vynikajúce v tom, že účastníci majú možnosť sa o svojej životnej výzve rozprávať otvorene. Možno prvý raz v živote. Majú možnosť zdieľať skúsenosti a možnosti, ako prekonať svoju zajakavosť a zlepšiť plynulosť reči.

Takéto skupiny vytvárajú bezpečné a podporné prostredie. Dovoľuje účastníkom sa cítiť viac uvoľnene ako v reálnom živote.

Každý z nás je však iný, každý reaguje trochu inak. Práve pri skupinách, kde sa iba zdieľajú skúsenosti a hovorí sa o zajakavosti môže nastať nevyváženosť. Ľudia sa príliš sústredia na problém, hovoria o ňom, zdieľajú svoje negatívne skúsenosti (viac v článku Ideš ku plynulosti, alebo od zajakavosti?).

Každý účastník už také niečo zažil, tak si spomína na svoje prežitky a vracajú sa mu negatívne emócie. Môže sa teda stať, že niekto reaguje zhoršením svojej plynulosti reči. Nemusí to byť pravidlo. Treba však túto skutočnosť brať do úvahy pri plánovaní obsahu a priebehu stretnutia.

Identifikuje svoje problémy, ale venuj pozornosť a energiu na ich riešenie“ – Tony Robbins

Svojpomocná skupina zameraná na cieľ

Naše stretnutia vedieme v tomto duchu. Hľadáme spôsoby, ako ukázať účastníkom našich stretnutí, ako pracovať so sebou. Ako pracovať s negatívnymi predstavami, ako správne dýchať, ako si navodiť vhodný mentálny stav pomocou kotvy a pod.

Doterajšie stretnutia sme robili v tomto duchu tak, aby si každý účastník odniesol domov niečo praktické, s čím môže pracovať aj samostatne.

Verím, že toto je spôsob, ako sa vyhnúť možným negatívnym aspektom, ktoré môže svojpomocná skupina priniesť. Spôsob zameraný na praktické riešenie, zameranie sa na cieľ, na plynulosť. Robiť aktívne kroky v rámci programu každého stretnutia.

Čím viac energie do činnosti vložíš, tým viac energie sa ti vráti v podobe výsledku.

Každý na vlastnú zodpovednosť

Účinnosť každej svojpomocnej skupiny, stretnutia má svoje hranice. Robiť aktívne kroky pre zlepšenie plynulosti je účel týchto stretnutí.

Zúčastniť sa stretnutia, navštíviť odborníka, logopéda, psychológa a podobne je fajn.

Cieľom však je, aby si sa dokázal motivovať trénovať a zapracovať nové informácie a spôsoby prekonania zajakavosti do svojho života. Aby si si z toho urobil zvyk, rutinu.

Sám vieš, že ovládať niečo mentálne je málo. Potrebuješ to vedieť použiť. Skupinové stretnutia, odborníci a knihy Ti majú a môžu pomôcť, hlavná práca je ale na Tebe. Nič nenahradí Tvoje úsilie.

Urob pre seba

Každý deň sa snaž urobiť pre seba aspoň niečo malé. Pravideľne.

Od |2018-12-03T10:44:00+00:00jún 20th, 2014|Všeobecné informácie|Žiadny komentár

Pridaj komentár