Zázračná pilulka na zajakavosť existuje!

Zázračná pilulka na zajakavosť existuje!

Zázračná pilulka na zajakavosť existuje!

Každý tvrdí, že zázračná pilulka na zajakavosť neexistuje. Ja tvrdím opak. Zázračná pilulka na zajakavosť existuje. Pýtaš sa, ako to myslím? Čo je to za blud?

Dobre, neexistuje v takej forme, akú by sme si želali. Nefunguje to tak, že užiješ pilulku a všetko sa vyrieši.

Funguje to trochu inak. Tie pilulky treba ju brať pravidelne a dlhodobo. Potom sa dostaví ten správny efekt a dokážeš výrazne zlepšiť svoju plynulosť.

Vlastne to ani nie sú pilulky, žiadna medicína.

Pravidelný tréning

Určite si si vedomý, že plynulosť máš v sebe. Sú chvíle, keď hovoríš plynulo. Možno to nevieš v tomto momente ovplyvniť, ale vieš, že je to tam.

Ide o to, že tvoj mozog si zvykol reagovať zajakavosťou v stresových situáciách. Je to naučená reakcia.

Na to, aby reagoval iným, prijateľnejším spôsobom si potrebuje zvyknúť na inú odozvu. To znamená, musí si zvyknúť reagovať inak.

Podľa výskumov trvá vytvorenie nového návyku približne 21 dní. Samozrejme je to individuálne a záleží počte opakovaní.

Dám Ti príklad: po novom roku ešte väčšina z nás píše ešte niekoľko týždňov v dátume starý rok, ktorý už uplynul. Niekomu to trvá dlhšie, keď nepíše dátum veľmi často, ale úradníkom, ktorý ho píšu denne niekoľko krát trvá podstatne kratšie si zvyknúť na zmenu. Je to v počte opakovaní.

To je dôvod, prečo je pravidelný tréning taký dôležitý.

Rýchle uspokojenie

Podľa mojej skúsenosti, keď som začal doma trénovať, veľmi rýchlo som dosiahol výsledky a hovoril som plynulejšie. Bolo to vždy po niekoľkých dňoch. Potom som sa uspokojil a prestal doma trénovať.

Bola to krátka doba, nevytvoril som si návyk. Nevyhnutne som sa musel dostať na pôvodnú úroveň. Tak ako som písal v článku „Prečo je každá terapia neúčinná? Zisti dôvod!“, nastalo u mňa sklamanie a ďalšia nechuť znovu trénovať. Nevedel a nechcel som sa motivovať ku dlhodobejšiemu tréningu. Odkladal som to ne neskôr, ako keby to nebolo dôležité. Pritom ten čas uplynul tak čí tak. Akurát ja som nemal výsledky. Keď sa pozerám späť, pár minút denne by som si našiel čas. Nikdy nebolo nič tak dôležité, aby som mal reálny dôvod sa sám sebe venovať pár minút denne. Naozaj som nemal zo seba dobrý pocit. Hlavne preto, ako som písal v úvode, že som stále vedel, že plynulosť vo mne drieme a ja som neurobil nič preto, aby som ju zobudil.

Pohľad z inej strany

Dnes sa na celý ten čas dívam inak a dokážem sa na vec pozrieť aj z inej strany.

Zober si, že vyhľadáš pomoc. Logopéda, rečového pedagóga, psychológa. Kohokoľvek.

Tí ľudia sa Ti venovali a dali Ti všetko podľa ich najlepšieho vedomia. Celú túto problematiku možno vedeli viac alebo menej úspešne uchopiť. Možno celkom nevedeli kde je pes zakopaný, ale vždy, aspoň u mňa, sa mi snažili odovzdať to najlepšie, čo mohli a vedeli.

A teraz si predstav, že ich klient navštívi znovu a znovu a chce výsledky. A pritom sám vie, že sa radám a návodom nevenoval tak, ako mohol.

Aj oni poznajú, že klient doma netrénoval. Vieš si predstaviť, ako sa cíti človek, ktorý v najlepšej viere a snahe odovzdáva to najlepšie čo vie a môže? Keď je celá snaha ako keď hádže hrach na stenu? Napriek snahe to nemá účinok?

Je to na každom z nás

Pokiaľ Ti je aspoň trochu známe to, čo som doteraz opísal, je možno čas sa zastaviť. Aspoň ja som to urobil. Prišiel som na to, že tu nebudem naveky. Pokiaľ chcem zlepšiť svoju plynulosť, tak to za mňa nikto neurobí. Sám som zodpovedný za svoje výsledky. Aj keď som hľadal rady a postupy kde som mohol, samotná znalosť bez toho, aby som to začal používať mi bola na nič.

Čarovná pilulka pravidelne a často

Teraz si zrejme uvedomuješ, že jediná čarovná pilulka na zajakavosť je snaha a pravideľný tréning. Dôvod je jednoduchý. Naučiť sa hovoriť a hlavne myslieť iným spôsobom. Pretože technika ako hovoriť plynulo sa dá naučiť veľmi rýchlo. Dlhšie trvá prijať sám seba a zistiť, že vlastne dokážem to, o čom som si vždy myslel, že nie je možné. Sú to pokusy a opakované pozitívne skúsenosti. Postupne v ťažších a ťažších situáciách.

Urob pre seba

Sám pre seba si zhodnoť svoj doterajší postup. To koľko si sa naozaj svojej plynulosti venoval času a koľko „neúspešných“ terapií si v skutočnosti absolvoval. Urob si z toho sám záver.

Pokiaľ Ti napadlo, že ešte nie je nič stratené a že by si so svojou plynulosťou mohol stále niečo robiť, nie iba o tom snívať, tak Ti gratulujem. Toto zistenie a  rozhodnutie má pre začiatok pre Teba veľkú silu.

 

Od |2018-12-02T15:47:07+00:00september 15th, 2014|Všeobecné informácie|Žiadny komentár

Pridaj komentár